رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش کارکنان تأثیر دارد. :H1
نتایج مدل برازش داده تحقیق نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران تأثیر معنیداری (p<0/05) دارد که آماره های به دست آمده در بین این دو متغیر در حالت استاندارد ۳۴/۰ و در حالت معنی داری ۸۱/۵ بوده است که فرضیه صفر مبنی بر نبود تأثیرگذاری رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش کارکنان رد می شود.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه:
در این تحقیق به “بررسی تأثیر نگرش های شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و تسهیم دانش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران” پرداخته شده است که سعی می شود هر یک از فرضیات تحقیق در زیرآورده و نتایج آنها مورد تحلیل قرار گیرد و در پایان پیشنهادهای اجرایی و پژوهشی و محدودیتهای تحقیق نیز ارائه شده است.
نتیجه گیری:
در این قسمت نتایج تحلیلی فرضیه های تحقیق، به تفکیک گزارش می شود:
۵-۱-۱- نگرش شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران تأثیر دارد.
بشر امروز در معرض انواع اطلاعات و تبلیغات قرار مى گیرد، ابر قدرت هاى رسانه اى با بهره گرفتن از راهکارها و شیوه هاى گوناگون، اطلاعات خویش را در اختیار جهانیان قرار می دهند. تمامى این تلاش ها و هزینه کردن ها به منظور شکل دهى «نگرش» انسان ها نسبت به رویدادها، اشیا، افکار و اندیشه ها صورت مى پذیرد. زیرا نگرش افراد نحوه رفتار آنان را رقم مى زند، تقریبا همگان یک رابطه عمیق و تنگاتنگى را بین رفتار و نگرش مى بینند. شواهد تجربى نیز نشان مى دهد که بخش اعظم عملکردهاى انسان تحت تأثیر نگرش او انجام مى پذیرد. در منابع اسلامى نیز مى توان شواهدى قانع کننده بدست آورد که از یک ارتباط تنگاتنگ بین نگرش و رفتار پرده بر مى دارند که باید به این امر هوشیار بود که نگرش می تواند به امور مختلفی روی دهد که یکی از این امور مهم، شغل فرد می باشد که نگرش شغلی فرد رفتار فرد را رغم میزند که نتایج تحقیق حاضر نشان داد، نگرش شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران تأثیر معنی داری (p<0/05) دارد که این نتیجه با نتایج مطالعات حاتم زاده (۱۳۹۰)، کشتهگر (۱۳۸۹)، میرزاده (۱۳۸۸)، فن سیاو (۲۰۱۱) همسو می باشد.
۵-۱-۲- نگرش شغلی بر تسهیم دانش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران تأثیر دارد.
تسهیم دانش یکی از حوزه های کلیدی در فرایند مدیریت دانش است . فرهنگ ما، تعاریف و پیام های متفاوتی را از مفهوم به اشتراک گذاشتن ارائه می کند. در کودکی بسیاری از والدین، فرزندان خود را تشویق می کنند که اسباب بازی های خود را با همبازی های خود تقسیم کنند. در حالی که در مدرسه، دانش آموزان یاد می گیرند که برگه های امتحانی خود را از چشم های کاوشگر پنهان کنند. در حالی که در مدرسه، شرکت ها و موسسات به کارمندانی پاداش می دهند که اطلاعات را برای خودشان نگه می دارند.
در برخی از سازمانها، به اشتراک گذاری دانش امری طبیعی است اما در برخی دیگر هنوز این نگرش قدیمی که دانش قدرت است حکمفرمایی می کند. بسیاری از سازمانهای روشن فکر، استراتژی هایی را با هدف تغییر این نگرش های منسوخ شده آغاز کرده اند. آنها عوامل انگیزشی متنوعی را به کار گرفته اند تا نشان دهند در زمینه تسهیم دانش در سازمان خود مصمم و جدی هستند. به عنوان مثال برخی از آنها، برای افرادی که دانش خود را در اختیار دیگران قرار می دهند، برنامه های قدردانی و دادن پاداش را در نظر گرفتهاند که از قدردانی در شرکت، درج در خبرنامه تا پرداخت پاداش های مادی قابل توجه را شامل میشود. برخی دیگر از شرکتها، کارمندان خود را بر مبنای این که به چه میزان در فعالیتهای تسهیم دانش مشارکت داشته اند ارزیابی نموده و برای آنها ترفیع و یا مرخصی های فوق العاده در نظر می گیرند که تمامی این موارد نشان از اهمیت تسهیم دانش در سازمان دارند که باید عوامل مؤثر بر آن را شناسایی و افراد را در راستای آن تشویق کرد که نتایج تحقیق حاضر نشان داد که نگرش شغلی بر تسهیم دانش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران تأثیر معنی داری (p<0/05) دارد که این نتیجه با نتایج مطالعات محمدتبار و عباس پور (۱۳۹۰)، مرزوقی و همکاران (۱۳۸۹)، اُکورام (۲۰۱۲) و چی نیگ فونگ و همکاران (۲۰۱۰) همسو میباشد.
۵-۱-۳- رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران تأثیر دارد.
رفتار شهروندی سازمانی، نگرش و ظرفیت کارکنان برای توانمندسازی و انعطاف پذیری بالاتر در راستای اهداف سازمان، در شرایط مختلف محیطی را فراهم می آورد. بنابراین وفاداری و تعهدی که در کارکنان ایجاد می شود عاملی برای تضمین سلامت سازمان و بقای آن در محط رقابتی و متحول محسوب می شود. از انسان به عنوان شهروند سازمانی انتظار می رود بیش از الزامات نقش خود و فراتر از وظایف رسمی، در خدمت اهداف سازمان فعالیت کند. به عبارت دیگر ساختار رفتار شهروندی سازمانی به دنبال شناسایی، اداره و ارزیابی رفتارهای فرانقش کارکنانی است که در سازمان فعالیت می کنند و در اثر رفتارهای آنان، اثر بخشی سازمانی بهبود می یابد که نتایج تحقیق حاضر نیز نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران تأثیر معنی داری (p<0/05) دارد که این نتیجه با نتایج مطالعات توره (۱۳۸۵)، مقیمی (۱۳۸۵)، مالکی (۱۳۸۷)، اله توکلی و همکاران (۱۳۸۸) و یون و همکاران (۲۰۰۳) همسو می باشد.
پیشنهادات تحقیق:
پیشنهادها بر اساس نتایج یافته های تحقیق:
با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل داده های پژوهش می توان پیشنهادات اجرایی زیر را ارائه کرد:
پیشنهادهای مربوط به فرضیه اول تحقیق:
مدیران و مسؤلان سعی کنند که رابطه گرمی با کارکنان داشته و از این طریق درگیری شغلی کارکنان را افزایش دهند.
با تشویق کارکنان به رعایت قوانین و همچنین تجلیل از کارکنان وفادار سعی شود که تعهد سازمانی کارکنان بهبود یابد.
سعی شود که محیط کاری به گونه ای طراحی شود که فرصت و شانس بهره گیری از تمام توانایی ها و مهارت های کارکنان وجود داشته باشد.
پیشنهادهای مربوط به فرضیه دوم تحقیق:
با برگزاری جلسات هم اندیشی و همفکری کارکنان می توان تسهیم دانش در بین آنها را بهبود بخشید.
برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت کارآمد می تواند در بهبود و ارتقای سطح دانش و تسهیم دانش کارکنان بسیار مؤثر باشد.
پیشنهادهای مربوط به فرضیه سوم تحقیق:
مدیریان و مسؤلان سازمان همواره سعی داشته باشند که نسبت به کارکنان فعال خود مطلع بوده و آنها را مورد تشویق قرار دهند.
کارکنان سعی کنند که در مقابل یکدیگر رفتار مناسبی داشته باشند و در صورت لزوم نسبت به کمک به همردیفان خود پیش قدم باشند.
پیشنهادها برای محققین بعدی:
پیشنهاد می شود که بر روی میزان تعهد سازمانی کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران مطالعهای صورت پذیرد.
پیشنهاد می شود که بر روی میزان کارایی جانشین پروری در سطح معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران مطالعه ای صورت پذیرد.
پیشنهاد می شود که بر روی موانع مؤثر برروی پیاده سازی مدیریت دانش کارا سازمان مطالعهای صورت پذیرد.
پیشنهاد می شود که بر روی سطح سلامت اداری در معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران مطالعه ای صورت پذیرد.
محدودیتهای تحقیق:
از جمله محدودیتهایی که پژوهشگر در پژوهش حاضر با آنها مواجه بوده است عبارتند از:
گستردگی جامعه مورد پژوهش.
فقدان یک پایگاه اطلاعاتی مناسب و جامع درباره موضوع پژوهش در جامعه آکادمیکی.
پرسشنامه: پرسشنامه خود به عنوان یک محدودیت تلقی می شود. بدین معنا که پرسشنامه، نگرش افراد را بررسی می کند، نه واقعیت را، که این امر می تواند به عنوان یک محدودیت تلقی شود.
منابع و مآخذ
منابع فارسی:
-
- آذر، عادل و مومنی، منصور، (۱۳۷۸)،آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت.
-
- استرون ، حسین (۱۳۷۷): تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش، دوره پنجم، شماره مسلسل ۱۷، ص ۷۴-۷۳٫
-
- اسلامی، حسن و سیار، ابوالقاسم(۱۳۸۶). رفتار شهروندی سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۸۷٫ ص ۵۰-۸۵٫
-
- اشرفی، بزرگ، (۱۳۷۴)، تبیین عوامل موثر بر تعهد سازمانی مدیران و کارمندان شرکت زغال سنگ البرز شرقی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
-
- بازرگان، عباس؛ زهره سرمد، الهه حجازی (۱۳۸۸)، روش های تحقیق در علوم رفتاری- انتشارات آگاه.
-
- بودلایی، حسن و شریف زاده، فتاح،(۱۳۸۷)، ” مدیریت دانش در سازمان های اداری، تولیدی و خدماتی"، تهران: جهاد دانشگاهی، دانشگاه علامه طباطبایی.
-
- حق شناس، فریده؛ صفاری، مهدی (۱۳۹۰)، ” آمار و احتمال در مدیریت و اقتصاد “، جلد دوم، چاپ سوم، انتشارات آوای نور.
-
- خاکی، غلامرضا ( ۱۳۷۸ )، روش تحقیق با رویکردی به پایا ننام هنویسی مرکز تحقیقات علمی کشور.
-
- دی بات، گانب،(۱۳۷۷)، ” مدیریت دانش در سازمانها “، مترجم: ایرانشاهی، محمد، مجله علوم اطلاع رسانی.
-
- رابینز، استیفن(۱۳۷۴)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران : انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
- رضائیان، علی(۱۳۷۳).مبانی سازمان و مدیریت، تهران :انتشارات سمت.