Memorandum to CCW Delegates The Need to Re-Visit Protocol III on Incendiary Weapons, Human Rights Watch and Harvard Law School International Human Rights Clinic November 2010,p1.available on:
http://hrp.law.harvard.edu/wp-content/uploads/2011/04/protocolmemo.pdf ↑
Detter Delupis, Ingrid,’’ The Law of War’’, Cambridge University Press,2000,p223.
↑
Ibid,p223. ↑
Draft Rules of 1956 for the Limitation of the Dangers Incurred by Civilian Population in Time of War ↑
Fleck, Dieter,Op.Cit,p151. ↑
Ibid,p151. ↑
ICRC,’’ Customary International Humanitarian Law: pt. 1-2. Practice’’,Op.Cit,p1942.
↑
Barak, Eitan,Op.Cit,p97. ↑
Human Right Watch,’’ Rain of Fire: Israel’s Unlawful Use of White Phosphorus in Gaza’’, Human Rights Watch Publication,2009,p63. ↑
Human Right Watch,Op.Cit ,p63.
↑
البته این حق شرط ایالات متحده که علاوه بر پروتکل سوم،پروتکل های دوم و اول کنوانسیون برخی تسلیحات متعارف را شامل می گردد مورد اعتراض برخی کشورها از جمله اسپانیا قرار گرفته است که آن را مخالف با روح و مفاد این اسناد ذکر می نمایند. بر طبق کنوانسیون بین الملل حقوق معاهدات ۱۹۶۹،در صورت اعتراض به حق شرط یک دولت عضو توسط دولت عضو دیگر در یک معاهده چندجانبه،آن حق شرط نسبت به دولت اعتراض کننده مجری نخواهد بود.برای اطلاعات بیشتر دراین مورد ن.ک به :
Schmitt, M.N.; Arimatsu, Louise and McCormack, Tim,Op.Cit,p604. ↑
Sivakumaran, Sandesh,Op.Cit,p398. ↑
Ibid,pp1-2. ↑
Additional Protocol to the Convention on Prohibitions or Restrictions on the Use of Certain Conventional Weapons which may be deemed to be Excessively Injurious or to have Indiscriminate Effects (Protocol IV, entitled Protocol on Blinding Laser Weapons)
↑
United Nations Office for Disarmament Affairs,’’ Convention on Prohibitions or Restrictions on the Use of Certain Conventional Weapons which may be deemed to be Excessively Injurious or to have Indiscriminate Effects
http://disarmament.un.org/treaties/t/ccwc_p4
↑
…..,’’ Customary International Humanitarian Law: pt. 1-2. Practice’’, Cambridge University Press,p1977.
↑
Saxon, Dan,’’ International Humanitarian Law and the Changing Technology of War’’, Martinus Nijhoff Publishers,2013,p71.
↑
Maslen, Stuart,’’ Anti-personnel Mines Under Humanitarian Law: A View from the Vanishing Point’’, Intersentia nv, 2001,p221.
↑
Solis, Gary D.,’’ The Law of Armed Conflict: International Humanitarian Law in War’’ Cambridge University Press,2010,p587.
↑
International Committee of Red Cross,’’New Protocol on Blinding Laser Weapons’’, https://www.icrc.org/eng/resources/documents/misc/57jn4y.htm,p1(last visit 6/5/2014) ↑
Geneva Academy of International Humanitarian Law and Human Rights ‘’۱۹۹۵ Protocol on Bliding Laser Weapons,’’ http://www.weaponslaw.org/treaties/1995-protocol-on-blinding-laser-weapons/p1(last visut 4/9/2014) ↑
Rappert, Brian,’’ Non-lethal Weapons as Legitimising Forces?: Technology, Politics and the Management of Conflict’’, Routledge, ۲۰۰۴,p153.
↑
Explosive Remnants of War Protocol ↑
International Committee of Red Cross,’’ Protocol on Explosive Remnants of War (Protocol V to the 1980 CCW Convention), 28 November 2003 https://www.icrc.org/ihl/INTRO/610,p1(last visit 24/1/2014) ↑
United Nations Office in Geneva’,Working for Peace’’ http://www.onug.ch/ 80256EE600585943/(httpPages)/C7DDB8C CD5DD3BB 7C1 25 71D 8004247FA?OpenDocument,p1(last visit 24/1/2015) ↑
شایان ذکر است که مین ها به دو دسته کلی مین های زمینی و دریایی تقسیم می شوند.. مین های دریایی برخلاف مین های زمینی در حقوق بین الملل منع نشده اند و بالعکس یکی از سلاح های می باشد که در نبرد دریایی می تواند کارایی بسیار خوبی داشته باشند. وجود انواع مین های دریایی اعم از مین های لنگردار،شناور،کف خواب،کنترل از راه دور و …. توانمندی های بالایی را ایجاد می نماید.برای اطلاعات بیشتر ن.ک به : جمالی،علی؛محبی،عباسعلی،اهمیت بکارگیری مین های دریایی در نبردهای دریایی،فصلنامه مطالعات دفاعی و امنیتی ،بهار و تابستان ۱۳۸۸،شماره ۵۴،ص۳۷٫ ↑
Convention on the Prohibition of the Use, Stockpiling, Production and Transfer of Anti-Personnel Mines and on their Destruction ↑
‘’Ottawa Process’’ ↑
‘’Toward a Global Ban on Anti-Personnel Mines’’ ↑
“Oslo Diplomatic Conference on a Total Global Ban on Anti-Personnel Mines" ↑
این ۲۸ کشور عبارتند از افغانستان،آلبانی،آنگولا،بوسنی و هرزگوین،بروندی،کامبوج،چاد،کلمبیا،کروواسی،جمهوری دموکراتیک کنگو،السالوادور،اریتره،اتیوپی،گینه بیسائو،عراق،اردن،موزامبیک،نیکاراگوئه،پرو،سنگال،صربستان،سومالی،سودان جنوبی،سودان،تاجیکستان،تایلند،اوگاندا و یمن.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه ن.ک به :
AP Mine Ban Convention,’’Convention on the Prohibition of the Use,Stockpiling,Production and Transfer of Anti-Personnel Mines and Their Destruction,http://www.apminebanconvention.org/background-status-of-the-convention/assisting-the-victims/p1(last visit 6/12/2014) ↑
The Cartagena action plan 2010-2014
↑
از این میان برای نمونه می توان به علت عدم مضویت ایالات متحده آمریکا در کنوانسیون اتاوا اشاره نمود.ایالات متحده به دو دلیل عمده حاضر به عضویت در این کنوانسیون نیست یکی بحث مربوط به مین های ضد نفر هوشمند که در جبهه های نبرد نیروهای آمریکایی به منظور حفاظت از نیروهای نظامی این کشور کارگذاشته می شود و ایالات متحده گفته است حاضر به کنارگذاشتن این نوع مین ها نمی باشد از سوی دیگر مسئله کارگذاشتن مین های زمینی توسط ارتش ایالات متحده در منطقه غیرنظامی شبه جزیره کره به منظور جلوگیری از حمله زمینی کره شمالی به جنوبی می باشد.با این حال،دولت اوباما اعلان نموده است که در حال بازنگری در سیاست های آمریکا نسبت به کنوانسیون اتاوا است. برای اطلاعات بیشتر دراین زمینه ن.ک به:
Arms Control Association,’’The Ottawa Convention at Glance ‘’ http:// www armscontrol .org/factsheets/ottawa,p1(last visit 12/6/2014) ↑
هم اکنون نیز سه دولت بلاروس،یونان و اوکراین هنوز نتوانسته اند نسبت به تخریب کامل زرادخانه های مین های زمینی خود اقدام نمایند.برای اطلاعات بیشتر دراین زمینه ن.ک به :
طرح های پژوهشی انجام شده درباره نظام حقوقی حاکم بر کاربرد تسلیحات متعارف- فایل ...