مراکز آموزشی و درمانی : بیمارستانها و مراکز آموزشی و درمانی
-
- بیمارستان آرش
-
- مجتمع امام خمینی(ره )
-
- بیمارستان امیر اعلم
-
- انیستیتو کانسر
-
- بیمارستان بهارلو
-
- بیمارستان بهرامی
-
- بیمارستان رازی
-
- بیمارستان روزبه
-
- بیمارستان زنان
-
- بیمارستان سینا
-
- بیمارستان شریعتی
-
- بیمارستان ضیائیان
-
- بیمارستان فارابی
-
- مرکز طبی کودکان
-
- مرکز قلب تهران
-
- بیمارستان ولیعصر (عج)
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه:
تحقیق را می توان تلاشی منظم و سازمان یافته برای بررسی مساله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گامهایی است که طراحی و پیگیری می شوند تا پاسخهایی برای مساله مورد علاقه ما در محیط کاری بدست آید ( سکاران، ترجمه صائبی - شیرازی ، ۱۳۸۴: ۱۱۵)
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کردهاند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشتههای مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود (ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸: ۸۷).
از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی ،۱۳۷۹: ۱۳).
تحقیق را به دو منظور متفاوت انجام میدهند. نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعهی دانش بشری در زمینهی خاصی که مورد علاقهی محقق است.
هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافتهها برای حل مسائل موجود در سازمان به تحقیق میپردازیم آن را «تحقیق کاربردی»[۲۱۶] مینامیم. اما وقتی اساساً برای بهبود درک خود مسائل بخصوصی که به طور معمول در محیطهای سازمانی روی میدهند و نیز چگونگی حل آنها تحقیق میکنیم آن را تحقیق بنیادی یا پایهای میخوانیم که «تحقیق محض»[۲۱۷] نیز نامیده می شود. یافتههای چنین تحقیقی به افزایش دانش در زمینههای مختلف مدیریت کمک میکند (سکاران ، ترجمه صائبی - شیرازی ،۱۳۸۴: ۹۵).
در این فصل کلیه مراحل روش شناسی تحقیق شامل: روش تحقیق، جامعه آماری مورد مطالعه، نمونه آماری، ابزار جمع آوری اطلاعات ، اعتبار یابی ابزار پژوهش، روش تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون های آماری استفاده شده، مورد بررسی قرار گرفته است.
روش تحقیق
روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و از نوع اسنادی – میدانی می باشد. بدین مفهوم که ضمن رجوع به اطلاعات موجود در حوزه ی معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران و همچنین رجوع به منابع علمی موجود، جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه نیز استفاده شده است.
جامعه آماری و حجم نمونه:
جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران به تعداد ۴۱۹ نفر می باشد.
برای تعیین حجم نمونه به دلیل محدود بودن جامعه آماری، از فرمول نمونه گیری از جامعه محدود استفاده شده و حجم نمونه ۲۰۰ نفر برآورد گردیده است.
که در آن:
n= حجم نمونه لازم
N= حجم جامعه آماری (که در این تحقیق ۴۱۹ نفر میباشد)
p= نسبت داشتن ویژگی مورد نظر
q= نسبت نداشتن ویژگی مورد نظر
z/2= مقدار سطح زیر منحنی نرمال که از جدول توزیع نرمال استاندارد (در این تحقیق و با در نظر گرفتن مقدار خطای ۰۵/۰، مقدار به دست می آید و از جدول توزیع نرمال استاندارد ۹۶/۱ میباشد).
d= خطای حدی تحقیق (معمولاً در علوم اجتماعی برابر ۰۵/۰ در نظر گرفته میشود.) ( رفیع پور، ۱۳۷۸: ۱۴۳).
نکتهای که لازم است در خصوص این فرمول، گفته شود آن است که چنانچه مقدار p در دسترس نباشد، میتوان مقدار ۵/۰ را برای آن در نظر گرفت (آذر و مومنی، ۱۳۸۷ : ۱۰۳)، که در این حالت، این فرمول بزرگترین و محافظه کارانهترین عدد ممکن را به دست خواهد داد، که در این تحقیق نیز عدد ۵/۰ برای آن در نظر گرفته شد.
بنابراین حجم نمونه لازم ۲۰۰ نفر میباشد که این تعداد مبنای تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است روش نمونه گیری در تحقیق حاضر به روش تصادفی ساده است.
روش گرد آوری اطلاعات:
برای جمع آوری اطلاعات از روش های مطالعات کتابخانهای (مقالات علمی ـ پژوهشی، پایان نامههای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، طرحها و پژوهشهای علمی، کتب مرتبط و نیز اینترنت و سایتهای علمی داخل و خارج از کشور) و تحقیقات میدانی (پرسشنامه های تاحد امکان استاندارد شده و در غیر این صورت محقق ساخته) استفاده شد. لذا با توجه به گردآوری دادهها دو نوع ابزار بررسی اسناد و مدارک و پرسشنامه نیز به شرح زیر داریم:
-
- بررسی اسناد و مدارک
جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده گردید.