مسئولیت پذیری اجتماعی
بیشتر کمتر
مالکین
کارکنان
محیط
جامعه
(همان منبع)
۲-۱۳ پیوستار مسئولیت اجتماعی
در پیوستار زیر نحوه عملکرد بنگاه در شرایط و عدم شرایط مسئولیت اجتماعی نشان داده شده است.در نقطه شروع بنگاه بدون مسئولیت پذیری اجتماعی هدفش تنها حداکثر نمودن سود می باشد و در گام ها و مراحل بعد با مسئولیت پذیری و در نظر گرفتن اهداف اجتماعی توازنی بین سود و ارزش های اجتماعی برقرار می نماید.
۲
حداکثرسازی سود بنگاه
توازن بین سود
۶
۴
۷
۵
۳
۱
(همان منبع)
نقطه شروع (عدم وجود مسئولیت اجتماعی ): فقط توجه به حداکثر سازی سود.
شرح ۱ - سازمان بدون در نظر گرفتن مباحث اجتماعی و در چارچوب قانون فعالیتهای سودآور انجام می دهد.
شرح ۲ - پیکار ونبرد جهت ایجاد مسئولیت اجتماعی
شرح ۳ - موافقت سازمان برای آنچه به لحاظ قانونی بدان نیاز است.
شرح ۴ - سازمان بیشتر از نیازش انجام می دهد.
شرح ۵ - اهداف ارزش اجتماعی را تدوین می کند.
شرح ۶ - انسجام بین اهداف اجتماعی و اهداف تجاری ایجاد می کند.
شرح ۷- هدایت صنایع و دیگر فعالیت ها با بهترین عملکرد ها.
نقطه پایانی (وجود مسئولیت اجتماعی ) :توجه به سود با در نظر گرفتن اهداف اجتماعی .
۲-۱۴ اصول دهگانه مسئولیت اجتماعی:
پیمان جهانی سازمان ملل متحدیک چارچوب کاری برای تجارت و کسب وکار محسوب می شود که متعهد به هماهنگ و همسو کردن عملیات کار واستراتژی های ساده اصل پذیرفته شده جهانی در سطح حقوق بشر ، محیط ، مبارزه با فساد و جرائم و نیروی کارهستند.این پیمان اولین و بهترین ارتباط بین ایجاد مسئولیت اجتماعی و قانونی سازمان ها در تجارت و بازار است.
اصول ده گانه شامل موارد زیر می باشد :
اصل ۱ : سازمان ها بایستی حقوق بشر اعلام شده از سوی جوامع بین المللی را رعایت نموده و مورد حمایت قرار دهند.
اصل ۲ : ایجاد اطمینان از اینکه سازمان ها در سوء استفاده از حقوق بشر مشارکت و همدستی ندارند.
اصل ۳ : سازمان ها بایستی آزادی انجمن و شناسایی مؤثر نسبت به حقوق مذاکره گروهی را ارتقاء دهند.
اصل ۴ : کاهش و حذف همه شکل هایی از کارهای اجباری و قهری .
اصل ۵ : لغو مؤثر کار کودک.
اصل ۶ : حذف تبعیض در رابطه با استخدام و شغل .
اصل ۷ : تجارت می باید به عنوان یک رویکرد پیشگیرانه از چالش های محیطی حمایت کند.
اصل ۸ : تعهد و انجام ابتکارات جهت تقویت و ارتقاء مسئولیت پذیری محیطی.
اصل ۹ : تقویت تکنولوژی های سازگار با محیط جهت توسعه و انتشار.
اصل ۱۰ : سازمان ها باید در مقابل همه اشکال فساد مبارزه نمایند.(گروه کاری سازمان ملل ،۲۰۰۵۳۱,)
۲-۱۵ ایجاد ارزش از طریق مسئولیت اجتماعی
فضای سازمان ها به سرعت در حال تغییر بوده و بر اثر روند های جاری به سوی نشان های تجاری جهانی و سازمان های چند ملیتی با زنجیره های تأمین جهانی نیز تشدید می گردد. بسیاری از سازمان ها به نحو فزاینده ای از ارزش اقتصادی مسئولیت اجتماعی آگاهی یافته و با ادغام آن به منزله سرمایه گذاری راهبردی با راهبرد اصلی کسب و کار و فعالیت های مدیریتی خود می توانند تأثیر مثبتی بر جامعه و محیط خود داشته باشند که باعث سودآوری و تثبیت موقعیت خود در آینده می شوند.(گروه کارشناسان ایران ،۱۳۸۶،۵۷)
۲-۱۶ رهیافت های مسئولیت اجتماعی
دو رهیافت مسلط به موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت ها وجود دارد که اولی بنام رهیافت شرکتی است که توسط شرکت های فرا ملی ، سازمان بین المللی استاندارد ، سازمان های تجاری و نهاد های بین المللی مورد حمایت قرار گرفته که در نهایت به سود آوری منجر می شود و دومی رهیافت زیست محیطی - اجتماعی است که مورد حمایت روشنفکران وصاحب نظران، گروه های مشاوران مدیریت و سازمان های سوسیال دموکرات یا لیبرال دموکراتیک است که به موضوعات زیست محیطی و اجتماعی مرتبط است.(مهردوست، ۱۳۸۷،۳۶)
غالب تحقیقات درباره مسئولیت پذیری شرکتی به دلیل امکانات و مقدورات بیشتر توسط طرفداران رهیافت شرکتی صورت گرفته است.دامنه این تحقیقات از حمایت اندک یا هیچ از مسئولیت پذیری اجتماعی شروع شده و تا میزان زیادی حمایت از مسئولیت پذیری اجتماعی ادامه می یابد، اما انگیزه سود شرکت بدون استثناء اصل هدایتگر این قضیه است.
رهیافت شرکتی یک رویکرد تدریجی ضعیف به توسعه پایدار و بانک جهانی می باشد .سازمان ملل و مجمع جهانی به شدت در این زمینه فعالیت می کنند.(Mah, 2004, 29)
معاهده جهانی سازمان ملل متحد با مشارکت شرکت ها ، موسسات بازرگانی، سازمان های غیر دولتی/حکومتی و اتحادیه های صنفی، کارگری یا سندیکایی است. این معاهده متشکل از ٩ اصل است که معطوف انجام فعالیتهای مسئولانه تحت قلمرو و موازین حقوق بشر، استاندادهای کار و عملکردهای همخوان با محیط زیست است. این معاهده از شرکت ها می خواهد که در چارچوب حوزه تاثیرشرکتی خود به این نه اصل که تمامی آن مبتنی بر معاهده نامه های بین المللی بین دولتها می باشد، پایبند باشند.
تحقیقات انجام شده در رابطه با بررسی تحلیلی تأثیر ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی ...