“
۱-۸- بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری:
«نمونه معمولاً گروهی از افراد جامعه است که معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگیها و مشخصات افراد جامعه را دارا است» (کرلینجر،۱۳۷۴، ۱۲۵).
برای تعیین حجم نمونه از رابطه زیر استفاده میکنیم:
N: جمع جامعه آماری میباشد (که در این تحقیق ۹۰ نفر میباشند).
:Z مقدار سطح معنی دار و درجه آزادی در جدول میباشد(۹۶/۱).
:E حداکثر خطای قابل قبول که در اینجا ۵% فرض شده است.
😛 نسبت موفقیت بین افراد نمونه است که۵۰% در نظر گرفته شده است.
:q نسبت عدم موفقیت میباشد.(۱-p=q)
که پس از دادهگذاری در فرمول فوق نمونه بهدست آمده ۷۳ نفر میباشد.
۱-۹- روش گرد آوری اطلاعات :
جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش به دو صورت کتابخانه ای، مراجعه به اسناد و مدارک، و میدانی است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق «پرسشنامه» میباشد. پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های پژوهش است. پرسشنامه مجموعهای از سؤالات (عبارات یا گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ را ارائه میدهد. از طریق پرسشنامه میتوان دانش، علایق، نگرشها و عقاید فرد را در ارتباط با موضوعی خاص مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبل وی پی برد و به آنچه در حال حاضر انجام میدهد، آگاهی یافت. هر یک از ابزارهای جمع آوری داده ها، در واقع این امکان را فراهم میآورند که داده های مختلف را از آزمودنیها جمع آوری نمود. در میان این ابزارها، پرسشنامههایی که بسته هستند به علت وسعت کاربردی که دارند از اهمیت خاصی برخوردارند. (خاکی، ۱۳۷۸)
در این پژوهش به منظور اندازهگیری، ارزیابی و مقایسه نتایج به دست آمده از طریق پرسشنامهها از مقیاس فاصله ای طیف لیکرت استفاده میشود.طیف لیکرت میتواند ۵ یا ۷ گزینه ای باشد که در تحقیق حاضر در پرسشهای مربوط به رهبری تحول آفرین و توانمندسازی در محیط کار، از مقیاس ۵ گزینه ای به کار میرود.
۱-۱۰- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده می شود. آمار توصیفی برای گردآوری و طبقه بندی داده های جمعیت شناختی و آمار استنباطی برای رد یا تأیید فرضیهها به کار می رود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده می شود.
۱-۱۱- تعریف متغیرهای تحقیق
رهبری تحول آفرین:
فرایند نفوذ آگاهانه در افراد یا گرو ه ها برای ایجاد تغییر و تحول ناپیوسته در وضع موجود و کارکردهای سازمان به عنوان یک کل است(موغلی، ۱۳۸۲)
نفوذ آرمانی[۲] (ویژگیهای آرمانی – رفتارهای آرمانی) :
در این حالت فرد، خصوصیات رهبر کاریزماتیک را دارد؛ مورد اعتماد و تحسین زیردستان است، زیردستان او را به عنوان یک الگو و مدل میشناسند و سعی میکنند که همانند او شوند. نفوذ آرمانی شامل ویژگی های آرمانی و رفتارهای آرمانی است.
انگیزش الهام بخش[۳]:
رهبر کارکنان را ترغیب میکند تا به هدف و قابل دستیابی بودن آن با تلاش، باور پیدا کنند. این افراد معمولاً نسبت به آینده و قابل دسترس بودن اهداف خوش بین هستند.
ترغیب ذهنی[۴]:
رهبر به صورت ذهنی کارکنان را بر می انگیزد. این رهبران پیروانشان را تشویق میکنند که در حل مشکلات خلاقانه برخورد کنند و فروض بدیهی را مورد سؤال قرار دهند. آن ها پیروان را ترغیب میکنند که مشکلات را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهند و فنون حل مسئله نوآورانه را پیاده کنند .
ملاحظات فردی[۵]:
رهبر نیاز های احساسی زیر دستان را برآورده میکند. این رهبران نیازهای افراد را تشخیص میدهند و به آن ها کمک میکنند تا مهارت هایی که برای رسیدن به هدف مشخص لازم دارند را پرورش دهند. این رهبران ممکن است زمان قابل ملاحظه ای را صرف پرورش دادن، آموزش و تعلیم کنند (Spector et al,2004,18-19)
توانمندسازی در محیط کار:
توانمندسازی ساختاری: فعالیتهایی است که به وسیله سازمان در سهیم کردن کارکنان در قدرت و تصمیم گیری ها اشاره دارد ، که در این بعد فراهم آوردن شرایطی برای قدرتمندتر شدن کارکنان مدنظر میباشد
توانمندسازی روانشناختی:ایجاد یک حس درونی در افراد که بتوانند به طور مستقل تصمیماتی را در فرایند کاری خویش اتخاذ نمایند ، در این دیدگاه نگرش یا طرز تلقی افراد به کار و نقش شان در سازمان اشاره دارد (Ma et al,2006,72).
ادبیات و پیشینه
تحقیق
فصل دوم
نوشته خوب آن است که مثل کوه یخ، یک هشتم آن آشکارا متکی به قسمت دیگرش باشد که در زیر آب پنهان است.
ارنست همین گوی
مقدمه
همان طور که میدانیم مبانی نظری و پیشینه تحقیق اساس توجیه پذیری علمی تحقیق اند. مبانی نظری در واقع تئوریها، نظریات و مدلهای مختلف مربوط به موضوع را مطرح و زمینه را جهت انتخاب یکی از نظریات رایج، ترکیبی از آن ها و یا ابداع و الهام مدلی بر اساس آن ها فراهم می آورند.
در همین راستا پس از ارائه کلیات تحقیق در فصل اول، در این فصل به مطالعه و بررسی ادبیات نظری این پژوهش می پردازیم. ساختار فصل حاضر به صورت زیر طرح ریزی شده است :
-
- در بخش اول، رهبری تحول آفرین مورد بحث قرار میگیرد.
-
- در بخش دوم، مبحث توانمندسازی در محیط کار بیان می شود.
-
- در بخش سوم، پیشینه تحقیق بیان می شود و در نهایت،
- در بخش چهارم ، مدل مفهومی پژوهش بیان می شود.
۲-۱- بخش اول: رهبری تحول آفرین
“