مرحله چهارم تمرین خرید کالا می باشد. شکل ۷ نمونه ای از این تمرین را نشان می دهد.
شکل ها ۷:تمرین خرید کالا
مرحله پنجم آموزش و تمرین جمع پول های دارای ارزش یکسان و متفاوت است. در شکل ۸ می توانید نمونه ای از این تمرین را مشاهد کنید.
شکل ها ۸:جمع پول های دارای ارزش یکسان
مرحله ششم آموزش و ترکیب اعداد ۱۰۰ و ۱۰۰۰ می باشد. شکل ۹نمونه ای از این آموزش را نشان می دهد.
شکل ها ۹: ترکیب های عدد ۱۰۰
مرحله اخر آموزش و تمرین خرید کالا و محاسبه میزان باقیمانده. شکل ۱۰ نمونه ای از این تمرین را نشان می دهد.
شکل ها ۱۰: تمرین محاسبه میزان باقی مانده
۵-۳ جمع آوری و آنالیز داده ها
ابتدا مهارت های اولیه دانش آموزان در استفاده از پول توسط تست اولیه که در شکل ۱۱ نشان داده شده، سنجیده شده است. بعد کامپیوتر در اختیار هر یک از شرکت کنندگان قرار داده می شود تا نرم افزار تهیه شده را از ابتدا تا پایان دنبال کنند. بعد از اتمام برنامه دوباره تست اولیه از آنها گرفته می شود و نتایج را ارزیابی شده است. برای هر دانش آموز به طور جداگانه نمودار پیشرفت مهارت های ترسیم شده است. توسط آموزن تی[۳۲] موثر بودن مدل ارائه شده مورد ارزیابی قرار گرفته شده است.
شکل ها ۱۱: تست گرفته شده از شرکت کنندگان
در این نمودارها محور y ها پنج مهارت های ارزیابی شده نشان می دهد و محور X تعداد جواب صحیح دانش آموز به سوالات مربوط به هر مهارت در تست اولیه و تست پایانی می باشد.
نمودار های ۱ الی ۵ مربوط به دانش آموز دختر ناتوان ذهنی پایه سوم راهنمایی می باشد.
نمودار ۱: نمودار مهارت های پولی برای فرزانه صفری با IQ=53 قبل و بعد از کار با نرم افزار
فرزانه دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان و شناسایی پول ها بوده است. بعد از کار با این نرم افزار این دو مهارت را به صورت کامل کسب کرده و مهارت های دیگر خود را بهبود بخشده است.
نمودار ۲ : نمودار مهارت های پولی برای فاطمه یزدان مهرIQ= 52 قبل و بعد از کار با نرم افزار
فاطمه به دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان و شناسایی پول ها بوده است. بعد از کار با این نرم افزار این دو مهارت را به صورت کامل کسب کرده و مهارت های دیگر خود را بهبود بخشده است.
نمودار ۳ : نمودار مهارت های پولی برای فاطمه ماندگار IQ=65 قبل و بعد از کار با نرم افزار
فاطمه دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان و شناسایی پول ها بوده است. بعد از کار با این نرم افزار این دو مهارت را به صورت کامل کسب کرده و مهارت های دیگر خود را بهبود بخشده است.
نمودار ۴ : نمودار مهارت های پولی برای ریحانه حیاتی IQ=52 قبل و بعد از کار با نرم افزار
ریحانه دارای مهارت اولیه نبوده است. بعد از کار با این نرم افزار مهارت تبدیل ریال به تومان و مهارت شناسایی پول ها را کاملا بدست آورده است. ولی به خاطر ضعف وی در ریاضیات سه مهارت دیگر را به صورت کامل بدست نیاورده است. ولی رشد خوبی در آن ها داشته.
نمودار ۵ : نمودار مهارت های پولی برای سرور افشاری IQ=50 قبل و بعد از کار با نرم افزار
با وجود اینکه سرور دارای IQ=50 می باشد به دلیل داشتن پایه ریاضی خوب و کار با نرم افزار در منزل مهارت های را به صورت کامل کسب کرده است.
نمودار های ۶ الی ۱۰ مربوط به دانس آموز دختر ناتوان ذهنی پایه دوم راهنمایی می باشد.
نمودار ۶ : نمودار مهارت های پولی برای نجمه محمدیIQ=57 قبل و بعد از کار با نرم افزار
مهارت های اولیه نجمه در سطح خوبی قرار داشته است. بعد از کار با نرم افزاردر مدت زمان کمی این مهارت را به طور کامل فرا گرفته است.
نمودار ۷ : نمودار مهارت های پولی برای زینب صنعتIQ=50 قبل و بعد از کار با نرم افزار
زینب دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان بوده است. بعد از کار با این نرم افزار این دو مهارت به صورت کامل کسب کرده است. دیگر مهارت وی در سطح پایین بوده است که بعد از آموزش به حد خوبی رسیده است.
نمودار ۸ : نمودار مهارت های پولی برای زینب صادقی IQ=54 قبل و بعد از کار با نرم افزار
مهارت های اولیه زینب در سطح متوسط قرار داشته است. بعد از کار با نرم افزار این مهارت را به طور کامل فرا گرفته است.
نمودار ۹ : نمودار مهارت های پولی برای فاطمه محمودیان IQ= 50 قبل و بعد از کار با نرم افزار
مهارت های اولیه فاطمه بسیار کم بوده است. بعد از کار با این نرم افزار مهارت تبدیل ریال به تومان و مهارت شناسایی پول ها را کاملا بدست آورده است. ولی به خاطر ضعف وی در ریاضیات سه مهارت دیگر را به صورت کامل بدست نیاورده است. ولی رشد خوبی در آن ها داشته و با تمرین بیشتر می تواند مهارت ها را به صورت کامل کسب کند.
نمودار ۱۰: نمودار مهارت های پولی برای پریا عبدلی IQ=52 قبل و بعد از کار با نرم افزار
پریا دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان بوده است. بعد از کار با این نرم افزار این مهارت به صورت کامل کسب کرده است. تمام مهارت های پولی را به طور کامل فرا گرفته است.
نمودار های ۱۱-۳ الی ۱۵-۳ مربوط به دانش آموز دختر ناتوان ذهنی پایه ششم ابتدایی می باشد.
نمودار ۱۱: نمودار مهارت های پولی برای نجمه رحمانیان IQ=51 قبل و بعد از کار با نرم افزار
نجمه دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان و شناسایی پول ها بوده است. بعد از کار با این نرم افزار این دو مهارت را به صورت کامل کسب کرده و مهارت های دیگر خود را بهبود بخشده است، این به خاطر ضعف وی در ریاضیات پایه می باشد.
نمودار ۱۲: نمودار مهارت های پولی برای غزل پایدار IQ=62 قبل و بعد از کار با نرم افزار
مهارت های اولیه غزل در سطح خوبی قرار داشته است. بعد از کار با نرم افزاردر مدت زمان کمی این مهارت را به طور کامل فرا گرفته است. این به خاطر بهره هوشی و میزان تسلط وی بر ریاضیات می باشد.
نمودار ۱۳: نمودار مهارت های پولی برای زهرا ایمانی IQ=60 قبل و بعد از کار با نرم افزار
زهرا دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان و شناسایی پول ها بوده است. بعد از کار با این نرم افزار این دو مهارت به صورت کامل کسب کرده است. تمام مهارت های پولی را به طور کامل فرا گرفته. پیشرفت خوب وی بخاطر بهره هوشی او می باشد.
نمودار ۱۴: نمودار مهارت های پولی برای مهلا حسنی IQ=60 قبل و بعد از کار با نرم افزار
مهلا دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان و شناسایی پول ها و شمارش پول های دارای ارزش یکسان بوده است. بعد از کار با این نرم افزار تمام مهارت به صورت کامل کسب کرده است.
نمودار ۱۵: نمودار مهارت های پولی برای زهرا تقوی IQ=54 قبل و بعد از کار با نرم افزار
زهرا دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان بوده است. بعد از کار با این نرم افزار این مهارت به صورت کامل کسب کرده است. تمام مهارت های پولی را به طور کامل فرا گرفته، بجز مهارت جمع کردن پولهای دارای ارزش متفاوت که کمی در این مهارت دارای مشکل بوده است. با توجه به بهره هوشی او پیشرفت وی خوب بوده است.
نمودار های ۱۶ الی۲۰ مربوط به دانش آموز پسر ناتوان ذهنی پایه ششم ابتدایی می باشد.
نمودار ۱۶: نمودار مهارت های پولی برای سید علی سبحانی IQ=52 قبل و بعد از کار با نرم افزار
علی دارای مهارت اولیه در تبدیل ریال به تومان بوده است. بعد از کار با این نرم افزار این مهارت به صورت کامل کسب کرده است. دیگر مهارت های پولی را به طور کامل فرا گرفته، بجز مهارت جمع کردن پولهای دارای ارزش متفاوت که کمی در این مهارت دارای مشکل بوده است. با توجه به بهره هوشی او پیشرفت وی خوب بوده است.
نمودار ۱۷: نمودار مهارت های پولی برای نوید رضایی IQ=54 قبل و بعد از کار با نرم افزار