فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه
در این پژوهش برای شناسایی و تبیین انتظارات کاربران بانکداری موبایلی، از رویکرد ترکیبی- اکتشافی استفاده شد. پس از مصاحبه های عمیق با ۱۵ نفر از کاربران بانکداری موبایلی و بکارگیری فن تحلیل محتوای کیفی و استفاده از فنون کدگذاری باز و محوری، انتظارات کاربران بانکداری موبایلی استخراج شد. پس از توزیع پرسشنامه و جمعآوری داده ها، سوالات پژوهش در فصل چهارم مورد بررسی قرار گرفت و وضعیت هر کدام از آنها مشخص شد.
از این رو، در این فصل ابتدا خلاصهای از پژوهش انجام شده ذکر می شود و سپس به دنبال آن نتایج حاصل از یافته ها مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. در این قسمت تحلیلی از میزان اهمیت و اولویت ابعاد و انتظارات کاربران بانکداری موبایلی مستخرجه را از نظر خواهیم گذراند. در ادامه این فصل به محدودیتهای پژوهش اشاره می شود و در پایان نیز با توجه به مبانی نظری، اهداف پژوهش، نتایج حاصل از تحلیل یافته ها و مشاوره با اساتید و با لحاظ نمودن محدودیتهای پژوهش، پیشنهادهایی کاربردی برای مدیران و پیشنهادهایی نیز جهت انجام پژوهشهای آتی به سایر پژوهشگران، ارائه خواهد شد. امید است که نتایج این پژوهش پلی باشد اولا برای شناسایی هر چه بیشتر انتظارات کاربران بانکداری موبایلی و ثانیا بذل توجه بانکهای کشور به انتظارات حیاتی شناسایی شده جهت حرکت به سمت ارائه خدمات بهتر در زمینه بانکداری موبایلی، تا در نهایت با توجه به ارضای این انتظارات و حرکت به سمت رضایت بیشتر مشتریان و مفهوم واقعیتر مشتری مداری بتوان به معیارهای واقعی یک بانک رسید و بتوان چرخه اقتصاد جامعه و به خصوص صنعت بانکداری به عنوان یکی از مهمترین بخشهای این اقتصاد را به تحرک بیشتر درآورد.
۱٫۵- مروری کلی بر پژوهش
در این پژوهش، پژوهشگر تلاش نمود تا با پیروی از اصول و چارچوب نظری و پژوهشی، به بخشبندی کاربران بانکداری موبایلی بر مبنای انتظارات با رویکرد تحلیل خوشه ای بپردازد. بر این اساس، ابتدا در فصل اول به تعریف مساله پژوهش و ضرورت انجام آن پرداخته شد و بر این اساس اهداف و سوالات مرتبط با این پژوهش، ارائه شدند. در ادامه، فصل دوم به سه بخش عمده تقسیم تقسیم شد. در قسمت اول به مبانی نظری، مباحث کلی و مفاهیم کلیدی جهت آشنایی هر چه بیشتر با موضوع مورد پژوهش پرداخته شد. از جمله مباحثی که در این قسمت به آنها اشاره شد میتوان به مفهوم بخشبندی، تاریخچه بانکداری، سیر تکامل سیستم های پرداخت، بانکداری موبایلی، فناوری های بانکداری موبایلی، سیستم های ارتباطی در موبایل اشاره شد. در قسمت دوم از این فصل به ارائه الگوهای مرتبط با پژوهش مبادرت نمودیم و الگوهای مربوط به انتظارات در ارتباط با پذیرش و بکارگیری فناوری را ارائه نمودیم. در قسمت سوم نیز به ارائه پیشینه پژوهش و مطالعات انجام شده در حوزه بخشبندی، بخشبندی بانکداری اینترنتی و کار های انجام شده در ارتباط با پذیرش بانکداری موبایلی در ایران و در کشورهای خارجی پرداختیم.
در فصل سوم، روش شناسی و چارچوب پژوهشی مشخص شد. به این ترتیب مشتریان بانک کشاورزی که از خدمات بانکداری موبایلی این بانک استفاده می کردند به عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. همانطور که پیش از این اشاره شد، به دلیل ماهیت ترکیبی- اکتشافی بودن این پژوهش، ابتدا به منظور جمعآوری داده ها در بخش کیفی به شعب بانک کشاورزی در تهران مراجعه کرده و بر اساس روش کفایت داده ها (اشباع نظری داده ها) با ۱۵ نفر از کاربران بانکداری موبایلی کشاورزی مصاحبه عمیق ترتیب داده شد. سپس با بهره گرفتن از تحلیل محتوا از نوع “تحلیل تم” سعی شد تا انتظارات ی که مشتریان از بانکداری موبایلی دارند از مصاحبه های صورت گرفته شده، استخراج شود و در بخش کمی پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه، جهت توزیع آن در بین کاربران بانکداری موبایلی بانک کشاورزی اقدام نمودیم. پس از جمعآوری پرسشنامه ها و کنار گذاشتن پرسشنامه های ناقص و فاقد اعتبار، در نهایت ۳۰۸ پرسشنامه برای تحلیلهای نهایی در نظر گرفته شدند.
در فصل چهارم، داده های گردآوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شدند. این تجزیه و تحلیل ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در قسمت اول به توصیف جمعیت شناختی اعضای نمونه در بخش کیفی پرداختیم، پس از آن ضمن اشاره به چک لیست سوالات پرسشنامه و اشاره به برخی از گزارههای کلامی و کدهای استخراج شده از مصاحبه ها، آمار توصیفی مربوط به ابعاد پژوهش ارائه شد. در انتها پس از اشاره به وضعیت جمعیت شناختی اعضای نمونه در بخش کمی، از آزمونهای میانگین تک نمونه ای، فریدمن و کروسکال-والیس برای پاسخ دادن به سوالات پژوهش استفاده شد.
در قسمت پایانی فصل چهارم نیز سعی شد که بر اساس انتظارات بدست آمده برای کاربران بانکداری موبایلی، با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل خوشهای K-means افراد حاضر در این پژوهش به ۳ خوشه که بیشترین مشابهت درون خوشهای و بیشترین تفاوت بین خوشهای را دارند، طبقه بندی شدند.
۲٫۵- خلاصهای از نتایج و یافتههای پژوهش
این بخش را بر اساس آزمونهایی که برای پاسخ به سوالات پژوهش انجام شده است، به چهار بخش اصلی تقسیم بندی نمودهایم. در بخش اول به نتایج آزمون میانگین تک نمونه ای و تحلیل یافتههای حاصل از آن می پردازیم. در بخش دوم نتایج آزمون فریدمن جهت اولویت بندی انتظارات کاربران بانکداری موبایلی مستخرجه به همراه تحلیلهای مربوط به آن ارائه می شود، در بخش سوم به تشریح خوشههای شناسایی شده بر اساس انتظارات کاربران بانکداری موبایلی شناسایی شده پرداخته خواهد شد.
و در نهایت به منظور مقایسه وضعیت انتظارات در بخش های مختلف در مقایسه با یکدیگر و تحلیل یافتههای مربوط به آن، نتایج آزمون کروسکال- والیس ارائه خواهد شد.
۱٫۲٫۵- نتایج آزمون میانگین اهمیت جهت شناسایی انتظارات با اهمیت از منظر کاربران بانکداری موبایلی و تحلیلهای مربوط به آن
در این پژوهش ۴ انتظار اصلی برای کاربران بانکداری موبایلی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در جدول ۵-۱ خلاصهای از نتایج آزمون میانگین اهمیت جهت شناسایی انتظارات با اهمیت از منظر کاربران بانکداری موبایلی ارائه شده است.
طبق مصاحبه های انجام شده با کاربران بانکداری موبایلی ۴ انتظار به عنوان انتظارات اصلی از منظر کاربران بانکداری موبایلی شناسایی شدند این در حالی است که همانطور که در جدول ۱٫۵ مشاهده می شود با اهمیت بودن هر ۴ انتظار اصلی در بین کاربران بانکداری موبایلی مورد تایید قرار گرفت.
در نتیجه انتظارات اصلی با اهمیت در بین کاربران بانکداری موبایلی را میتوان به این شکل در نظر گرفت: انتظارات خدمات اصلی بانکداری موبایلی، انتظارات خدمات افزوده بانکداری موبایلی، انتظارات شرایط تسهیل کننده برای استفاده از بانکداری موبایلی، انتظارات ادراک مفید بودن استفاده از بانکداری موبایلی