*در انتخاب منابع دانش آموز منابع خود را در نظر می گیرد و از معلم در مورد آنها نظر می خواهد(زاین،۶:۲۰۰۴).
ج - ارزیابی
ارزیابی در مدرسه به صورت هوشمند و در برخی دروس با توجه به نوع درس غیر هوشمند می باشد.
-
- حیطه ارزیابی در مدرسه هوشمند جامع می باشد و علاوه بر ارزشیابی پایانی آمادگی و پیشرفت را نیز در بر می گیرد و این روش اطلاعات گوناگونی در مورد توانایی ها و نوع یادگیری دانش آموز ارائه می دهد:
*ارزشیابی ورودی= سنجش سطح دانش و توانایی.
*ارزشیابی مستمر= اندازه گیری پیشرفت دانش آموز برای سنجش قوت ها و ضعف های موجود.
*ارزشیابی پایانی= با توجه به سیستم آموزشی حاضر این ارزشیابی به صورت کتبی از میزان یادگیری دانش آموز به عمل می آید.
*ارزیابی به شکلهای مختلف طراحی می شود: ارزیابی در کلاس، ارزیابی مدرسه ای ،ارزیابی متمرکز.
*ارزیابی در کلاس: این نوع ارزیابی در حین آموزش و پس از آموزش می باشد.
*ارزیابی مدرسه ای: این نوع ارزیابی در پایان هربخش درسی می باشد.
*ارزیابی متمرکز: این نوع ارزیابی هر زمان که دانش آموز اعلام آمادگی کند به صورت یک پروژه ارائه می گردد(مجیدی،۱۳۸۰: ۶۵).
۲-۲۱٫یادگیری الکترونیکی در مدارس هوشمند
آموزش، رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است و آموزش الکترونیکی، امروزه از جدیدترین، مؤثرترین و مطمئنترین روشها در توسعه آموزشهای فردی و سازمانی است. سیستم نوین آموزش الکترونیکی فواید و مزایای منحصر به فردی را برای افراد، سازمانها و مراکز آموزشی به همراه دارد. در گذشته تمامی آموزشهای کارکنان در شرکتها و سازمانها به شیوه کلاسهای حضوری برگزار میگردید که در آن محوریت کلاس با مربی آموزش بود. با ظهور اینترنت، آموزش الکترونیکی باعث گسترش دامنه آموزش و باعث به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات شد. مدتی است برخی کشورهای جهان به تأسیس مدارس ابتدایی الکترونیکی یا مدارس ابتدایی هوشمند دست زدهاند. در مدارس ابتدایی هوشمند کامپیوتر در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیر میگذارد و برنامههای درسی را تا حدودی تغییر میدهد. ولی در عین حال کارکردهای اجتماعی مدارس ابتدایی بر جای خود باقی میماند چون در روابط اجتماعی به دانشآموزان یاری میرساند(دورین ، ۲۰۰۵).
در این مدارس ابتدایی دانشآموزان میتوانند با منابع علمی جهان و معلمان و بچههای مدارس ابتدایی دیگر ارتباط برقرار کنند. مدرسه هوشمند مدرسهای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام میگیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. در چنین مدرسهای یک دانشآموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر میدهد و این نکتهای است که به مسئولان مدرسه اجازه میدهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانشآموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند. هفت اصل کلیدی در مدارس ابتدایی هوشمند عبارتند از:
۱)دانش خلاق ۲)استعداد یادگیری ۳)توجه به فهم مطالب ۴) آموختن با هدف تسلط و انتقال آن ۵) ارزیابی آموختهها به شکل متمرکز ۶) غلبه بر مشکلات ۷) مدرسه به عنوان یک سازمان آموزشی. در مدارس ابتدایی هوشمند کامپیوتر جایگزین تخته سیاه و CD جای دفتر مشق را میگیرد. دانشآموزان میتوانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری را درباره هر موضوع که بخواهند بدست آورند. در این سیستم معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الکترونیکی و درس را به صورت CD ارائه میکنند. در این مدارس ابتدایی آموزش منحصر به معلم نیست و دانشآموز نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارد. دبیران با بهره گرفتن از محتوای درسی الکترونیکی موجب تفهیم بهتر مطالب درس و صرفهجویی در وقت میشوند و دانشآموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیتهای خود را آشکار و به تولید محتوا بپردازند. در این گونه مدارس ابتدایی کسب موفقیت دستیافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانشآموزان و هدایت صحیح و جهت دار بستگی دارد. در این روش روح پژوهش و جستوجوگری، جایگزین روحیه بیهدف دانشآموز خواهد شد. در این روش رکن اصلی برای هرگونه تغییر، تغییر در فکر است و ابزار و امکانات تنها وسیلهای برای جامه عمل پوشاندن به افکار هستند(روتع و اوستر ، ۲۰۰۷).
افزایش استفاده ازکامپیوتر در آموزش به یک نیاز تبدیل شده است. ما برای عقب نماندن از قافله جامعه جهانی که به سرعت نقش رایانهها را در مشاغل گسترش میدهد به سیستم آموزش متناسب این عصر نیازمندیم. اما از این موضوع نیز نباید غافل باشیم که استفاده از انواع نرمافزارها و محتواهای آموزشی غیراستاندارد میتواند لطمات جبرانناپذیری به آموزش وارد و یادگیرندگان را دچار سردرگمی کند. برای ایجاد مدرسه هوشمند و یا کلا ورود فناوری اطلاعات به مدارس ابتدایی وزارت آموزش و پرورش باید به دنبال ایجاد بانکهای اطلاعاتی قوی و هماهنگ باشد که بتواند شبکه آموزشی قوی استاندارد را اتخاذ کند تا خدمات محتوایی و آموزشی را به راحتی در دسترس مدرسه قرار دهد. با امید به اینکه مدارس ابتدایی هوشمند راهی باشد در جهت رشد فکری دانشآموزان این مرز و بوم.یکی از بخش های سیستم هوشمند ، آموزش و یادگیری اینترنتی می باشد که از یک محیط داده و اطلاعات بسیار فراتر است . این روش دانش آموزان را قادر می سازد تا اینکه کشفیات خودشان در یک محیطی با داده ها و منابع قوی تر انجام دهند . یادگیری از طریق اینترنت همچنین به فراگیران این اجازه را می دهد که بخشی از مطالعات فردی خودشان را با مجموعه ای از ابزارهایی که ویژگی های محتوا را فعال می سازند تعیین نمایند و همچنین به آنها اجازه می دهد تا روشی را انتخاب نمایند تا آنها بسیار مؤثرتر و بهتر مطالب را یاد بگیرند .با آغاز عصر ارتباطات و هجوم فن آوری و رایانه ها به زندگی انسان ، بسیاری از پدیده ها از جمله روابط بین انسان ها و روابط کاری ، درسی و فکری ، در جهان تغییر کرد . در حال حاضر دامنه این تغییرات به زندگی کودکان هم کشیده شده است (دورین ، ۲۰۰۵) . در سال های اخیر مشخص شده است که اینترنت سمت ، زمان و مکان آموزش را تغییرداده است . اینترنت آموزش را از هر مکانی و زمانی امکان پذیر و آسان کرده است (روتع و اوستر ، ۲۰۰۷)
فناوری اطلاعات و به ویژه اینترنت ، به عنوان بخشی از زندگی روزمره دانش آموزان پذیرفته شده و دسترسی به اینترنت امری عادی در کلاس های درس تبدیل شده است (کیوبان ، ۲۰۰۱) .
امروزه با ظهور فناوری اطلاعات مبتنی بر شبکه و اینترنت ، انقلاب جدیدی در فرایند تدریس و یادگیری ایجاد شده و دیگر رویه های سنتی انتقال دانش از طریق متن ، کاغذ ، تمرین و مانند آنها کمتر می تواند توجه جوانانی را که در جهان اثبات شده از رسانه ها به سر می برند ، به خود معطوف کند . فناوری اطلاعات و ارتباطی جدید (به ویژه اینترنت) قابلیت مهیجی برای غلبه بر موانع فراگیری و دسترسی جغرافیایی دارند و بسیاری از مؤسسه های آموزشی شتابانه دنبال استفاده از این قابلیت ها و امکامنات در فراگیری ، تدریس و تحقیق هستند (رضایی ،۱۳۸۸: ۵۷) .
مؤسسه های آموزشی به دلایل زیر از به کار گیری یادگیری الکترونیکی در فرایند آموزش استقبال می کنند :
-رشد فناوری اطلاعات : یادگیری الکترونیکی در حال تبدیل شدن به یک ابزار آرمانی برای آموزش و یادگیری است .
-اطلاعات غنی : یادگیری الکترونیکی دستیابی است داده به دانشجویان به منابع اطلاعات غنی در هر مکان و زمانی را فراهم می آورد .
-راهبرد یادگیری جایگزین : یادگیری الکترونیکی که می تواند به کسانی که قبلاً در حاشیه قرار گرفته بودند (مانند دانش آموزان معلول) امکان دسترسی و استفاده از فرایند یادگیری را بدهد .
-یادگیری ترکیبی : یادگیری الکترونیکی می تواند برگزاری مکان های سنتی را با آزاد کردن منابع ارزشمند و گسترش ارائه آموزش به تعداد بیشتری از دانش آموزان سنتی ، تکمیل نماید (اسپندر ، ۲۰۰۱) .
اگرچه یادگیری الکترونیکی در کشورهای توسعه یافته به طور فزاینده برای دستیابی به دانش آموزان سنتی و غیر سنتی مورد پذیرش قرار گرفته ، اما هنوز در کشورهای در حال توسعه ناشناخته است و به عنوان یک رهیافت آموزشی مورد استفاده قرار نمی گیرد . (آبدون ، تینومیا و راب ، ۲۰۰۷) . این در حالی است که یادگیری الکترونیکی امکانات فوق العاده ای در حل بسیاری از مسائل و مشکلات نظام های آموزشی را حل نماید .
به باور روکر[۲۰] و اندرسون[۲۱] شیوه های آموزشی مبتنی بر وب باید انعطاف پذیری شناختی را گسترش دهند و آنان درک کنند که برای هر سؤال الزاماً یک جواب صحیح وجود ندارد . به عقیده آنها شیوه های آموزشی مبتنی بر وب باید بر مسأله محوری تأکید کند . و فرصت های تعامل در شکل های مختلف را برای دانش آموزان ایجاد کند (سراجی ، ۱۳۸۶: ۵۹) .
۲-۲۲٫دلایل عدم شکل گیری مدارش هوشمند
فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از موضوعات بحث انگیز در دنیای امروز است که بسیاری از جوانب زندگی از جمله نظامهای آموزشی را در برگرفته است. در واقع نظام آموزشی هر کشور جهت همگام شدن با توسعه جهانی و رو به پیشرفت، باید بتواند علاوه بر هماهنگ کردن خود با تحولات جامعه امروزی، چشم اندازها و تغییرات آینده را پیش بینی و آنها را در جهت ایجاد تحولات مطلوب در آینده هدایت کند. در این راستا شاید بتوان طرح مدارس هوشمند را به عنوان مناسبترین الگو برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش و پرورش توصیه نمود. مدارس هوشمند به آن گروه از واحدهای آموزشی اطلاق میگردد که با بهره گرفتن از یادگیری الکترونیکی به صورت حضوری و با حفظ فضای فیزیکی مدرسه، معلم، دانش آموز و با برخورداری از نظام آموزشی هوشمند و با رویکردی تلفیقی و جامع نسبت به ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به دانش آموزان تلاش می کند(عبادی،۵۴:۱۳۸۷).
از سوی دیگرمدارس هوشمند به دلیل برنامه های درسی انعطاف پذیر، امکان تدریس با شیوه های نوین، داشتن طیف وسیعی از برنامه ها وروش های آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموز با در نظرگرفتن تفاوتهای فردی و توجه بیشتر به نیازها، علائق واستعدادهای دانش آموز میتوانند در جهت از بین بردن و یا کاهش شکاف آموزشی موثر و مفید باشند. در واقع هر دانش آموز بسته به استعداد خود می تواند آموزش ببیند و یا به عبارت دیگر سیستم آموزش نسبت به استعداد دانش آموزان متغیر است.(مشایخ،۶۴:۱۳۸۰)
لذا مدارس هوشمند را میتوان یک سازمان یادگیرنده دانست. این سازمان در طول زمان تکامل یافته و به طور مستمر، کارکنان، منابع آموزشی وتوانایی های اجرایی خود را توسعه می دهد. این ویژگی به مدرسه امکان میدهد تا خود را با شرایط متغیر عصر حاضر سازگار نماید.علیرغم مزایای غیر قابل انکار مدارس هوشمند در تحول نظام آموزشی، اجرای این طرح همواره با موانع و مشکلاتی روبه روبوده است. ناکافی بودن نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده و کمبود منابع مالی و فیزیکی جهت تجهیز مدارس هوشمند به سیستمهای رایانه ای و تجهیزات و ملزومات مورد نیاز این مدارس از مشکلات موجود در زمینه توسعه این مدارس میباشند. نتایج مطالعات دیگر حاکی از آن است که مسأله مهم تر ساختارهای سازمانی موجود در نظامهای آموزشی، فرهنگ و توانایی به کارگیری ازابزار و امکانات، شرایط محیطی و از همه مهم تر درک افکار عمومی از این پدیده است. به عنوان نمونه عملاً عدم وجود فرهنگ صحیح استفاده از فناوری اطلاعات در بین مردم و مسئولان و به ویژه معلمان و متولیان امر نظام آموزشی، موانعی جدی را بر سر راه اشاعه و توسعه مدارس هوشمند پدید آورده است (اصغری،۲۷:۱۳۸۷).
برخی دیگر از پژوهش های انجام شده، ناکافی بودن تعداد رایانه، کمبود مهارت و دانش معلمان، مشکلات ادغام فناوری با آموزش و فرایند آن، فقدان کارکنان فنی و نظارتی، هزینه سنگین و کمبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، کمبود نرم افزارهای مربوطه در دستیابی به اینترنت، فقدان آموزش، کمبود وقت و فشار برنامه درس، دسترسی محدود، مشکل در سازگار شدن با نقش جدید آموزشی، کمبود منابع مالی در پیاده سازی فناوری اطلاعات در آموزش، کمبود نیروی انسانی آموزش دیده، شفاف نبودن اهداف در خصوص کاربرد رایانه در آموزش و پرورش، پایین بودن انگیزه به دلیل عدم ارائه آموزش کافی به معلمان و دانش آموزان، عدم آشنایی با زبان انگلیسی و نداشتن الگوی معتبر علمی را به عنوان موانع و چالشهای توسعه مدارس هوشمند اشاره کرده اند(قاسم پور،۳۸:۱۳۸۵).
۲-۲۳٫پیشینه تحقیق
الف)تحقیقات خارجی
-تحقیقی توسط مینز و اولسن[۲۲](۱۹۹۵) با عنوان” تاثیر مدارس هوشمند بر یادگیری دانش آموزان” انجام شده است.بر اساس تحقیقی که روی دانش آموزان ۴۶۲۰ مدرسه در ایالات متحده آمریکا انجام شده ، بیشتر معلمین این مدارس ابتدایی ، برای فراهم آوردن محیط های یادگیری واقعی که به حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای واقعی دانش آموزان می پردازند از فن آوری استفاده می کرده اند . در این مدارس ابتدایی دانش آموزان در مقاطع زمانی گوناگون به اجرای پروژه هایی که کار با آنها نیاز به آگاهی از چند موضوع درسی متفاوت داشت ، می پرداختند . در این کلاس ها نظام ارزشیابی دانش آموزان نیز تا حدی تغییر کرده بود ، به طوری که آنان را بر اساس فعالیت هایشان ارزیابی می کردند . استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات دانش آموزان را در جستجو ، گردآوری و تحلیل اطلاعات و ارائه ی آنها به صورت کاری علمی توانا ساخت . این نتایج نقش اساسی در حمایت از این شیوه های آموزشی ایفا می کند .
-تحقیقی توسط پرکینز وهمکارانش(۱۹۹۸) با عنوان “تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند در دانشگاه هاروارد “انجام شده است. وی طرح مدارس ابتدایی هوشمند را به عنوان تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش، با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه نمودند. این طرح به تدریج در چند مدرسه اجرا گشت و بعدها تا حدوددی توسعه یافت، به طوریکه امروزه برخی از کشورهای توسعه یافته در امر فناوری اطلاعات، همچون مالزی، از این مدارس ابتدایی جهت تربیت نیروی انسانی در برنامه های توسعه خود استفاده می کنند. در تعریف این نوع مدارس ابتدایی گفته شده اس که مدرسه هوشمند یک مدرسه و محیط آموزشی فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می باشد و محتوای اکثر دروس الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند است ودر فرایند آموزش به تفاوت استعداد وتوانایی دانش آموز توجه می شود .
-تحقیقی توسط تامپسون[۲۳] (۲۰۰۷) از ۳۰۰۰ مدرسه در آمریکا پیرامون” دیدگاه دانش آموزان درباره فاوا در آموزش” ، نشان می دهد که دانش آموزان همه سطوح سنی ، نسبت به شایستگی و کاربرد فاوا ، در آموزش دیدگاه های مثبتی دارند .
-در پژوهش که توسط ایتو و همکاران[۲۴] (۲۰۰۸)با عنوان “استفاده از ابزارهای چند رسانه ای جدید در مدارس هوشمند از دانشگاه کالیفرنیا” بر روی ۸۰۰ نوجوان دبیرستانی انجام شد و حدود ۵۰۰۰ ساعت به طول انجامید . آنها به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر شبکه های اجتماعی و سایت های ویدئویی ، بازی های آنلاین و ابزارهای مکانیکی و تلفن های همراه ، به عنوان ابزارهای ثابت در فرهنگ جوانان هستند ، جوانان امروزی در پی رسیدن به استقلال و هویت مستقل هستند و جهان دیجیتالی فرصت های جدیدی را برای جوانان به وجود آورده تا با هنجارهای اجتماعی درآمزیند و چیزهای مورد علاقه خود را کشف کنند .
اونگ و همکاران[۲۵] (۲۰۱۰) در تحقیق دیگری به “بررسی تأثیر نسبی نگرش دانشآموزان در مورد دانش در مدارس عادی و هوشمند” پرداختند. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش ANOVA استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که نگرش دانشآموزان نسبت به دانش در مدارس عادی و هوشمند با یکدیگر تفاوت معناداری دارد .
-تحقیق اتوی(۲۰۱۱)تحت عنوان “بررسی نگرش معلمان و مدیران نسبت به فناوری اطلاعات در مدارس دخترانه و پسرانه عربستان صعودی"جنبه های مختلف فناوری اطلاعات در محیط مدرسه از جمله برنامه ریزی فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات در آموزش، دانش ومهارت معلمان و مدیران، فناوری اطلاعات در کار اداری و توسعه فناوری اطلاعات کارکنان را در نظر گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیشتر معلمان و مدیران تأکید کردند که برنامه های فناوری اطلاعات باید درمدارس اجرا شود.آنها اظهار داشتند که توسعه فناوری اطلاعاتی کارکنان که به شدت برای بهبود دانش و مهارتهایشان مورد نیاز است. معلمان و مدیرانی که در بسیاری از برنامه های کاربردی مانند پاورپوینت و ابزارهای نرم افزاری ضعیف عمل می کنند یا آنانی که نگرش منفی یا خنثی در مورد استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس دارند به این خاطر است که دانش و مهارت لازم در مورد به کارگیری رایانه وفناوری هایی که آنها را قادر سازد آگاهانه تصمیم گیری کنند، ندارند.
-تحقیق حمزه(۲۰۱۲)تحت عنوان “فناوری اطلاعات و ارتباطات و تنوع در نگرش دانش آموزان نسبت به ابتکارهای مدارس هوشمند” نشان میدهد که نگرش دانش آموزان نسبت به تغییرات کنونی در مدارس هوشمند بسیار مثبت است. آنان خواستار استفاده از فناوری در فرایند یادگیری خود هستند، بسیاری از دانش آموزان هفتگی۶۱% ازرایانه استفاده می کنند. کاربرد وسیع فناوری اطلاعات وارتباطات در مدارس وضعیت اجتماعی خوبی را در مدارس منعکس میکند و یک مدرسه هوشمند بودن به عنوان یک مزیت شمرده می شود.
ب)تحقیقات داخلی
-تحقیق تسلسمی(۱۳۸۵)تحت عنوان” رابطه هوشمندی سازی مدارس و یادگیری دانش آموزان” نتیجه می گیرد در مدارس معمولی، طرح درس معلم شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، برنامه های درسی، سؤالات تمرینات اضافه، امتحانات کلاس و … می شود. اما در مدارس چندرسانه ای علاوه بر این موارد، معلم از مواد آموزشی چندرسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا، اسلاید و … استفاده می کند تا کیفیت و ماندگاری آموزش را ارتقا بخشد.
در تحقیق صالحی و کاشانی (۱۳۸۶)، تحت عنوان” شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در اجرای طرح مدارس هوشمند “به فعالیت پرداختند. جامعه آماری در این تحقیق کلیهی مدیران دبیرستانهای استان مازندران است. تعداد ۲۶۵ نمونه در این پژوهش انتخاب شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که بسترسازی مناسب و خلق محیط متناسب با فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و وجود برنامهریزی آموزشی متناسب با فناوری اطلاعات و ارتباطات و وجود امکانات و منابع مالی از مؤلفههای اصلی برای اجرای طرح مدارس هوشمند است .
-تحقیق زمانی(۱۳۸۶)تحت عنوان “رابطه مدارس هوشمند و یادگیری دانش آموزان ابتدایی” نتیجه می گیرد:دانش آموزان با تفکر مستقل و ابراز خلاقیت ،توانمندی خود را به کار می گیرند و فضای حاکم موجب به کارگیری توانمندی های مربیان ، معلمان و اولیا برای تقویت آموزش و پرورش می گردد و بطور کلی محیط مدرسه مشوق یادگیری و باعث ایجاد انگیزه و رغبت در مجموعه می شود.
-تحقیقی توسط نوروزی و همکاران (۱۳۸۷ )تحت عنوان “تاثیر فناوری اطلاعات بر یادگیری “انجام شد . در این تحقیق تأکید شده است که روش های کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش تنوع بسیار وسیعی دارد . این تحقیق روش های شناسایی شده را در ۲۳۰ گروه طبقه بندی می کند .
-در تحقیقی حسین پور و همکارانش (۱۳۸۷) به” مقایسه وضعیت آموزشی و میزان یادگیری دانشآموزان در دبیرستانهای هوشمند و عادی تهران” پرداختند. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل دادهها از شیوهی ANOVA استفاده شده است. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان یادگیری دانشآموزان در دبیرستانهای عادی و هوشمند وجود دارد.
-تحقیق یوسف زاده(۱۳۸۷) تحت عنوان “نقش فناوری های نوین در مدارس هوشمند” را مورد بررسی قرار داده است.دراین تحقیق نتیجه گرفته می شود که آموزش های چندرسانه ای در رشد همه جانبه دانش آموزان تاثیرگذار است.
-تحقیق توکلی(۱۳۸۸) تحت عنوان” مقایسه کیفیت آموزش در مدارس هوشمند وعادی “نتیجه می گیرد:در مدارس معمولی، طرح درس معلم شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها، برنامه های درسی، سؤالات تمرینات اضافه، امتحانات کلاس و … می شود. اما در مدارس چندرسانه ای علاوه بر این موارد، معلم از مواد آموزشی چندرسانه ای شامل فیلم، عکس، صدا، اسلاید و … استفاده می کند تا کیفیت و ماندگاری آموزش را ارتقا بخشد. این قدم اول در راه حرکت به سمت مدارس هوشمند است.