فرمول کوکران
N: جامعه نمونه n: حجم نمونه z: ضریب اطمینان ۹۵/. p: مقدار نسبت صفت موجود در جامعه ۵/. q: درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند. q=(p-1) d: مقدار اشتباه مجاز ۵٫/.
۱-۹- روش گرد آوری اطلاعات :
ابتدا به صورت کتابخانه ای ادبیات پژوهش تکمیل و سپس با بهره گرفتن از پرسشنامه اطلاعات جمع آوری خواهد شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه میباشد که با توجه به ادبیات و پیشینه پژوهش های صورت گرفته در زمینه مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی پرسش نامه استاندارد تهیه و پس از جمع آوری دسته بندی و آزمون خواهد شد.
۱-۱۰- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
در این تحقیق ابتدا با بهره گرفتن از آزمون های آماری، توصیفی و استنباطی با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف اسمیرنوف به بررسی نرمال بودن جامعه می پردازیم و در صورت نرمال بودن از آزمون های پارامتریک و در صورت نرمال نبودن از آزمون های ناپارامتریک استفاده خواهد شد.
۱-۱۱- متغیرها و واژه های کلیدی :
ابعاد مدیریت دانش:
مدیریت دانش: نظامی است که با حفظ و تقویت ارزش حال و آینده دارایی های دانشی سازمان، در پی ارتقاء عملکرد افراد و ماشین آلات و نیز محصولات آن ها است.(نیومن و کنراد،۱۹۹۹)
دانش: درک، آگاهی یا شناختی است که در خلال مطالعه، تحقیق، مشاهده یا تجربه نسبت به جهان بیرونی در فرد ایجاد می شود(یمین فیروز،۱۳۸۲).
۱ – کسب دانش، اشاره به کلیه فعالیتهایی دارد که مـــــوجب ورود دانش جدید به سازمان می شود.
۲ – حفظ و نگهداری دانش که حفظ و موجود بودن دانش در سازمان را تضمین میکند.
۳ – انتقال دانش شامل جریان یافتن دانش از یک گروه یا فرد در سازمان به گروه یا فرد دیگری.
۴ – به کارگیری دانش شامل فعالیتهایی است که از دانش در فرایندهای کسب و کار استفاده میکنند.
ابعاد کارآفرینی سازمانی
کارآفرینی: فرایند خلق چیزی نو، با صرف وقت و تلاش بسیار و پذیرش خطر احتمالی، روحی و اجتماعی برای به دست آوردن منابع مالی، رضایت شخصی و استقلال است.(رابرت هیستریچ
۱۹۸۵)
ابعاد کارآفرینی سازمانی:
کارآفرینی سازمانی: به فرآیندی اشاره میکند که سازمانها با بهره گرفتن از مجموعه فرصت ها و شایستگی های خود منجر به تنوع محصولات و نهایتاً توسعه سازمانی میشوند.
-
- نوآوری در محصول،خدمات و فرایند: نوآوری به توانایی تلفیق منابع در روشی برای خلق کالا و روش های تولیدی جدید و گشودن بازارهای جدید اشاره دارد.
-
- ریسک پذیری: تمایل به اقدامات جسورانه برای فعالیت های مخاطره آمیز
-
- پیشگامی: پیشگامی در جهت معرفی محصول و خدمات جدید.(انتونیک و هیسریچ،۲۰۰۱)
-
- رقابت تهاجمی: تمایل سازمان به چالش در آوردن یا رقابت کردن با رقبا.
-
- واحدهای مستقل کسب و کار: شکل گیری واحدهای مستقل و نیمه ساخته در شرکت، ایجاد واحدهایی جهت پیگیری کسب و کار جدید.(آنتونیک و هیسریچ،۲۰۰۱)
- خودتجدیدی: بازسازی مستمر کسب و کار دست یابی به ویژگی های اساسی همچون انعطاف پذیری و انطباق پذیری یک شرکت کارآفرین جزء ضروریات سازمانی است.(آنتونیک و هیسریچ،۲۰۰۱)
فصل دوم
۲-۱- مدیریت دانش
۲-۲- کارآفرینی سازمانی
۲-۳- ارتباط بین مدیریت دانش با کارآفرینی
۲-۴- مطالعات انجام شده داخلی و خارجی
۲-۵- تاریخچه شرکت
بخش اول: مدیریت دانش
۲-۱- مقدمه
“