پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفیـهمبستگی بود که در آن پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی بر اساس همدلی مادران مورد بررسی قرار گرفت.
۳-۳- متغیرهای پژوهش
متغیّرهای پژوهش عبارت بودند از همدلی و مشکلات رفتاریعاطفی. درپژوهش حاضر همدلی مادران با دانش آموزان کم توان ذهنی به عنوان متغیّر پیشبین و مشکلات رفتاریعاطفی دانشآموزان با کم توان ذهنی به عنوان متغیّر ملاک مورد بررسی قرار گرفت.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش مشتمل بر همه دانش آموزان کم توان ذهنی بودند که در مقطع ابتدایی مدارس کم توان ذهنی شهر شیراز در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به تحصیل اشتغال داشتند.
۳-۴- نمونه و روش نمونه گیری
گروه نمونه این پژوهش مشتمل بر۱۲۰ نفر (۵۵ دختر و ۶۵ پسر) از دانش آموزان کم توان ذهنی مقطع ابتدایی شهرستان شیراز بودند که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. بدینصورت که از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز دو ناحیه به تصادف انتخاب شد و از آن ناحیه نیز دو مدرسه پسرانه و دو مدرسه دخترانه به تصادف انتخاب شدند و در هر مورد همه دانش آموزان مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. جدول ۳-۱ بیانگر ویژگیهای دانشآموزان کم توان ذهنی با توجه به جنسیت، تعداد و درصد میباشد.
جدول ۳-۱- جنسیت، تعداد و درصد دانش آموزان با کمتوانی ذهنی
جنسیت | تعداد | درصد |
دختر | ۵۵ | ۴۵% |
پسر | ۶۵ | ۵۵% |
کل | ۱۲۰ | ۱۰۰% |
۳-۵- تعریف عملیاتی متغیّرها
در این قسمت ابتدا تعریف عملیاتی مشکلات رفتاری-عاطفی، سپس تعریف کمتوانی ذهنی و در انتها تعریف همدلی بیان میگردد.
۳-۵-۱- مشکلات رفتاری-عاطفی
منظور از مشکلات رفتاریعاطفی در پژوهش حاضر نمرهای بود که دانش آموز در سیاهه مشکلات رفتاری[۱۶۰] اینفلد و تونگ[۱۶۱] (۲۰۰۲)، که دارای ۹۴ گویه است و توسط معلّمان تکمیل شد، بدست آورد. ابعاد این پرسشنامه شامل رفتار ضداجتماعی، درخودماندگی، اختلال ارتباطی، اضطراب و ارتباط اجتماعی میباشد.
۳-۵-۲- دانش آموزان با کمتوانی ذهنی
منظور از دانش آموزان با کمتوانی ذهنی در این پژوهش، دانشآموزانی بودند که در مدارس کمتوان ذهنی شهر شیراز تحت پوشش اداره آموزش و پرورش کودکان استثنایی استان فارس، در مقطع ابتدایی و در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به تحصیل اشتغال داشتند.
۳-۵-۳- همدلی
منظور از همدلی در پژوهش حاضر نمرهای است که مادر در مقیاس همدلی اساسی[۱۶۲] جولیف فارینگتون[۱۶۳] (۲۰۰۶)، که دارای ۲۰ گویه است و توسط مادران تکمیل شد، بدست آورد. ابعاد این پرسشنامه شامل همدلی شناختی و عاطفی میباشد.
۳-۶- ابزار پژوهش
متغیّرهای پژوهش حاضر با بهره گرفتن از سیاهه مشکلات رفتاری اینفلد و تونگ (۲۰۰۲) و مقیاس همدلی جولیف و فارینگتون (۲۰۰۶) اندازهگیری شد که ویژگیهای آنها به شرح زیر میباشد:
۳-۶-۱- مقیاس همدلی اساسی
مقیاس همدلی اساسی توسط جولیف و فارینگتون در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است. در این پژوهش از نسخه آلبیر و همکاران[۱۶۴] (۲۰۰۹) استفاده شد. این مقیاس برای نوجوانان و بزرگسالان تهیه شده است. نسخه نهایی مقیاس همدلی دارای ۲۰ سوال می باشد. این ابزار دارای دو خرده مقیاس میباشد. خرده مقیاس عاطفیـهیجانی که از ۱۱ سوال (۱،۲،۴،۵،۷،۸،۱۱،۱۳،۱۷،۱۸) تشکیل شده و خرده مقیاس شناختی که از ۹ سوال (۳،۶،۹،۱۰،۱۲،۱۴،۱۶،۱۹،۲۰) تشکیل شده است. برای سنجش عامل شناختی گویه هایی مانند «من نسبت به احساسات دوستانم آگاهی دارم» و «من خیلی سریع عصبانیت دوستم را تشخیص میدهم» آمده است و گویه هایی مانند «اغلب احساسات دیگران بر من هم تاثیر میگذارد» و «من اغلب از تماشای فیلمهای غمانگیز در تلویزیون ناراحت میشوم» بعد عاطفی را میسنجد. این مقیاس از نوع مقیاس لیکرتی ۵ گزینهای میباشد و دامنهای از ۱ (کاملا مخالفم) تا ۵ (کاملا موافقم) دارد. حداقل نمره در این آزمون ۲۰ و حداکثر ۱۰۰ میباشد. در این مقیاس گویه های ۱،۶،۷،۸،۱۳،۱۸،۲۰ به طور معکوس نمرهگذاری میشوند.
جدول ۳-۲- زیرمقیاسهای همدلی جولیف و فارینگتون
زیرمقیاس | تعداد گویه ها | شماره گویه ها |