هوش هیجانی کل
۱۹۶
۴۰/۸۰
۲۱/۷
۶۰۹/۰
۴-۵- آزمون آماری:
۴-۱۸- جدول آزمون آماری t
نمره ملاک آزمون=۹۴
نمره t
درجه آزادی
سطح معنی داری
میانگین تفاوت ها
حد پایین اطمینان ۹۵%
حد بالای اطمینان ۹۵%
هوش هیجانی کل
۳۰/۲۲-
۱۹۵
۰۰۰/۰
۶۰/۱۳-
۸۰/۱۴-
۳۹/۱۲-
نتایج آزمون نشان می دهد که بین میانگین هوش هیجانی کارکنان بیمارستان های شهرستان نیشابور و نمره ملاک تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مقایسه میانگین در جدول میانگین ها نشان می دهد که
میانگین نمره هوش هیجانی در بین کارکنان بیمارستان های شهرستان نیشابور برابر با ۴۰/۸۰ است که این نمره ۶۰/۱۳ از نمره ملاک آزمون که ۹۴ می باشد کمتر است.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱- خلاصه پژوهش :
شرکتها وافراد بیشتر از همیشه در جستجوی مزیت رقابتی می باشند. آنها می دانند که به توازن میان ابعاد عقلانی وهیجانی برای کنترل ومدیریت موثر تعارضات سازمانی نیاز دارند. هیجانات برهرآنچه انجام می دهیم تاثیر داشته وبه ویژه در محیط سازمانی هیجانات وعواطف منجر به رفاقت وصمیمیت بین افراد شده وبرسطح بهره وری سازمانی وتعارض ، تاثیرگذار خواهد بود. هوش هیجانی به روابط بین فردی شکل داده وعملکرد سازمانی نیز تحت تاثیر روابط بین فردی خواهد بود (سبحانی نژاد، ۱۳۸۷) در گذشته به کارکنان گفته می شد هیجانات عواطف واحساسات خود را در بیرون سازمان رها کرده ودر محیط کار حاضر شوند. کارکنان نیز ظاهرا از این رویه تبعیت می نمودند. ولی در باطن و بنابر ویژگیهای ذاتی خود همواره در محیط سازمان به واسطه تعامل با انسانهای دیگر با مقوله های هیجانی درگیر بوده وهستند (جانسون وانیدویک، ۱۹۹۹) یک از عوامل عمده ای که سبب هدر رفتن استعداد نیروی انسانی می گردد، تعارض بین فردی است که تعارض گروهی وسازمانی را به دنبال دارد. بر این اساس توجه به نقش و اهمیتی که تعارض بین فردی در افزایش یا کاهش راندمان سازمان دارد، به بررسی رابطه آن با هوش هیجانی در بیمارستان های شهرستان نیشابور پرداختیم. تحقیقات اشمیت نشان داده که ۲۰ درصد وقت مدیران سطوح بالا ومیانی سازمان در رسیدگی به نوعی تعارض صرف می شود. باتوجه به آنچه گفته شد می توان گفت که در محیط هایی که انسانها فعالیت دارند قابلیتهای هیجانی، درک افراد از احساسات خود و دیگران وتوانمندی های آنان در ارتباطات، ومدیریت وکنترل هیجانات، عوامل مهمی هستند که باید مدنظر قرار گیرند. لذا در این پژوهش ما به دنبال آن بودیم که رابطه بین هوش هیجانی وتعارضات سازمانی بین فردی در بیمارستان های شهرستان نیشابور را مورد بررسی قرار دهیم .
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وکاربردی، وبرحسب نحوه گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی می باشد، جامعه آماری این مطالعه کارکنان بیمارستان های شهرستان نیشابور می باشد که مشتمل بر ۴۰۰ نفر هستند ونمونه ها به طور تصادفی از میان کارکنان بیمارستان های شهرستان انتخاب شده اند. حجم نمونه استخراجی طبق جدول مورگان ۱۹۶ نفر هستند. از این جامعه نمونه۵/۲۵ درصد(۵۰ نفر) کارکنان را مرد، و ۵/۷۴ درصد (۱۴۶نفر) را خانم ها تشکیل می دهند، که بیشتر آنها حدود ۸/۴۰ سابقه خدمت بین ۱تا ۵ سال را دارند، تعداد افراد زیر لیسانس در بین کارکنان مورد مطالعه ۴۸ نفر (۵/۲۴) درصد بودند و ۱۴۸ نفر (۵/۷۵درصد) افراد دارای لیسانس بودند و از لحاظ وضعیت استخدامی ۸/۴۱(۸۲نفر) آنها استخدام قراردادی می باشند.
داده های استفاده شده جهت تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع آوری شده است که پایایی درونی سوالات هوش هیجانی از طریق آلفای کرونباخ (۷۸/۰=r) محاسبه شده که در سطح ۰۰۱/۰ معنی دار بود، وآلفای سوالات تعارض بین فردی کارکنان ۷۶۴/۰ نیز در سطح ۰۰۱/۰ معنی دار بود.
نتایج کمی توسط آزمون ضریب همبستگی پیرسون وآزمون رتبه های فریدمن وآزمون تی تک گروهی مورد بررسی قرار گرفته است برای بررسی نرمال بودن توزیعها، از آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف وبه منظور بررسی معناداری فرضیه های پژوهشی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون جهت اعتباریابی و تعیین میزان همبستگی وبرای داده های با توزیع نرمال استفاده می شود. سطح معناداری در این تحقیق ۰۵/۰ در نظر گرفته شده است .جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
۵-۲- بحث و بررسی درخصوص نتایج پژوهش :
نتایج نشان داد که بین میانگین هوش هیجانی کارکنان بیمارستان های شهرستان نیشابور ونمره ملاک تفاوت معناداری وجود دارد .میانگین نمره هوش هیجانی در کارکنان بیمارستان های شهرستان نیشابور برابر با ۴/۸۰ می باشد که این نمره ۶/۱۳ از نمره ملاک کمتر است.
بررسی نتایج فرضیه اول نشان داد که بین متغیرهای تعارض بین فردی در کارکنان بیمارستان های شهرستان نیشابور رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.